Om resan/About the trip

Swedish version of content on top. For English version, scroll down

Mellan den 23 – 31 juli 2019 kommer Johan Engdahl, Joel Bergqvist, Jonas Lundqvist, Kaj Bäckström, Ilia Slonski och Fredrik Lindersson börja cykla söderut från Krakow i Polen. Denna gång har vi på grund av anledningar delat upp oss i två “lag” som kommer att genomföra något olika sträckningar. Det lag som vi kallar Lag Nord (Jonas, Kaj och Ilia) kommer att cykla mellan Krakow i Polen och Wien i Österrike, medan det lag (Johan, Joel och Fredrik) som logiskt nog kallas Lag Syd (för de ska längre söderut) börjar också i Krakow i Polen men cyklar istället till Krnica i Kroatien.

Namnet på årets resa då? Jo, det kan ni läsa om i detta tidiga blogginlägg.

Ungefär så här ser resan med de olika sträckningarna ut på kartan:

Båda lagen kör tillsammans den sträcka som på kartbilden är markerad med lila färg (alltså ungefärligen mellan Krakow och Bratislava. Där skiljs lagens vägar åt och Lag Nord (röd färg) cyklar till Wien medan Lag Syd (blå färg) cyklar till Krnica.

I beräkningen ska man också ta in att vi startar på helt olika platser. Joel, Johan, Jonas, Kaj och Fredrik bor i Stockholm, medan Ilia bor i St Petersburg. Så: på olika sätt flyger vi från Stockholm eller St Petersburg till Krakow. Därifrån har vi planerat att cykla till Ostrava, Brno, Bratislava (och där åker hälften av oss till) Wien (medan andra hälften fortsätter till) Győr, Keszthely, Zagreb, Rijeka och till sist Krnica. Den gemensamma nämnaren för resans deltagare är viljan att cykla riktigt långt och umgås i goda vänners lag, på oväntade platser.

Långcyklandet är som tidigare nämnt en lång tradition i Cykelsällskapet Lejonet & Gripen (där vissa medlemmar är aktiva och andra inaktiva). Det har cyklats Vänern runt, Stockholm-Hultsfred och Stockholm-Eskilstuna-Stockholm innan det hela konceptualiserades och blev “en grej”.

År 2006 cyklade vi Stockholm-Strängnäs-Örebro-Kristinehamn-Karlstad-Säffle-Mellerud-Uddevalla-Fiskebäckskil-Hisingen-Göteborg-Varberg-Halmstad-Helsingborg-Malmö/Köpenhamn. I folkmun kallas denna resa Stockholm-Köpenhamn (STO-CPH).

År 2009 sedan blev det sträckan St Eriksplan-Värtahamnen-Åbo-Salo-Esbo-Helsingfors-Borgå-Hamina-Viborg-Zelenogorsk-St Petersburg, mera känd som St Eriksplan-St Petersburg.

2011 gav sig gänget iväg på en västtysk resa under namnet Malmö-München och innebar att Cykelsällskapet tog sig med färja från Malmö till Travemünde och sedan med cykel via Lübeck-Lüneburg-Uelzen-Bockenem-Göttingen-am Silbersee-Frankfurt-Crailsheim-Nördlingen-Donauwörth-Dachau-München.

2013 följde världens medier den magnifika resan London-Lowlands där Cykelsällskapet tog sig med cykel till Arlanda via flyg till London Heathrow (England) och därifrån med cykel till Wales nordvästra kust (Holyhead), med färja till Dublin (Irland), cykel till Belfast (Nordirland), färja till Cairnryan (Skottland), cykel till Glasgow och slutligen till målet i Edinburgh.

2015 blev Cykelsällskapet verkligen en internationell angelägenhet då vi fick vår första ryska medlem i Ilia Slonski och gav sig i kast med sträckan Ringen-Riga mellan den berömda Globklockan vid Ringens köpcentrum och den berömda Laimaklockan i Riga, Lettland. Resan gick med cykel från Södermalm till Nynäshamn, med färja till Gdansk (Polen), vidare till Braniewo (Polen), sedan till ryska Kaliningrad (där Ilia anslöt), sedan till Nida (Litauen) via Lesnoj (Ryssland), vidare till Palanga (Litauen), sedan till Liepāja (Litauen), vidare till Saldus (Lettland), sedan till Jūrmala (Lettland) och slutligen till målet i Riga (Lettland).

2017 var en riktig höjdarresa mellan Spanien och Frankrike som vi kallade Barcelona-Biarritz och gick över Pyrenéerna med start i St Boi utanför Barcelona och uppför bergen genom Lleida, Huesca, Sabiñánigo, Candanchú (pust!) över gränsen och sedan nedför bergen via Bedous , Peyrehorade och Bayonne till målet i Biarritz.

Med stärkande effekter för både sinne och kropp kastar sig medlemmarna gärna ut på vägarna med mycket spartansk packning, med reglerna att vi alltid sover på vandrarhem eller hotell (eller snarare “aldrig i tält”), och nästan alltid köper färdiglagad mat (undantaget om vi vill baka croissanter i micron på hotellrummet eller om det visar sig att maten är

i slut i Spanien). Resorna präglas av vardagsmisär i varje kurva med uppförsbacke, men består mestadels av njutning. Vi cyklar cirka 10 timmar om dagen, men ser alltid till att vi får i oss minst en öl innan läggdags. Som fransmännen säger: C’est les vacances – det är semester.

English version of the above content comes here

Between 23 – 31 July 2019, Johan Engdahl, Joel Bergqvist, Jonas Lundqvist, Kaj Bäckström, Ilia Slonski and Fredrik Lindersson will start cycling south from Krakow in Poland. This time, due to reasons, we have split up into two “teams” that will carry out some different routes. The team that we call Team North (Jonas, Kaj and Ilia) will cycle between Krakow in Poland and Vienna in Austria, while the team (Johan, Joel and Fredrik) who logically is called Team South (for they will go further south) also begins in Krakow in Poland but instead will be bicycling to Krnica in Croatia.

The name of the year’s trip then? Yes, you can read all about this in this early blog post.

The journey will approximately follow the route(s) marked on this map:

Both teams together run the distance marked on the map image with purple color (ie roughly between Krakow and Bratislava. Here the teams’ routes are separated and Team North (red color) bicycles to Vienna while Team South (blue color) cycles to Krnica.

One should also take into account that we start in completely different places. Joel, Johan, Jonas, Kaj and Fredrik live in Stockholm, while Ilia lives in St. Petersburg. So: in different ways we will fly from Stockholm or St. Petersburg to Krakow. From there we have planned to cycle to Ostrava, Brno, Bratislava (from where half of us go to) Vienna (while the other half of us goes to) Győr, Keszthely, Zagreb, Rijeka and finally Krnica. The common denominator for the trip’s participants is the desire to ride really far and hang out in good friends’ company, visiting unexpected places.

Long-distance bicycling is a long-standing tradition in Cykelsällskapet Lejonet & Gripen (where some members are active and some are… inactive.) Historical trips was conducted round the Swedish lake Vänern, between Stockholm-Hultsfred Rock Festival and  Stockholm-Eskilstuna-Stockholm before all this was conceptualised and became “a thing”.

In 2006 we biked the distance Stockholm-Strängnäs-Örebro-Kristinehamn-Karlstad-Säffle-Mellerud-Uddevalla-Fiskebäckskil-Hisingen-Göteborg-Varberg-Halmstad-Helsingborg-Malmö/Copenhagen. In popular speech this legendary trip is called Stockholm-Köpenhamn (STO-CPH).

In 2009 it was time for the distance St Eriksplan (Stockholm)-Värtahamnen-Åbo-Salo-Esbo-Helsingfors-Borgå-Hamina-Viborg-Zelenogorsk-St Petersburg, more known as St Eriksplan-St Petersburg.

In 2011 the trip was branded Malmö-München which meant that the bicycle company took the ferry from Malmö, Sweden to Travemünde, Germany and then biked from Lübeck via Lüneburg-Uelzen-Bockenem-Göttingen-am Silbersee-Frankfurt-Crailsheim-Nördlingen-Donauwörth-Dachau to finally land in München (Munich).

In 2013 the trip “London-Lowlands” went with bike to Stockholm Arlanda Airport via flight to London Heathrow (England) and from there with bike to Wales’ north west coast (Holyhead), ferry to Dublin (Ireland), bike to Belfast (Northern Ireland), ferry to Cairnryan (Scotland), bike to  Glasgow (Scotland) and finally to the goal in Edinburgh.

In 2015, the Lejonet & Gripen was internationalized when we got our first Russian member in Ilia Slonski and embarked on the stretch of Ringen-Riga between the famous Globe clock at the Ringen shopping center in Stockholm and the famous Laima clock in Riga, Latvia. The trip went by bicycle from Södermalm to Nynäshamn, by ferry to Gdansk (Poland), on to Braniewo (Poland), then to Russian Kaliningrad (where Ilia joined), then to Nida (Lithuania) via Lesnoj (Russia), on to Palanga (Lithuania), then to Liepāja (Lithuania), on to Saldus (Latvia), then to Jurmala (Latvia) and finally to the target in Riga (Latvia).

2017 was a true altitude journey between Spain and France, which we called Barcelona-Biarritz as we crossed the Pyrenees starting in St Boi outside Barcelona and up the mountains through Lleida, Huesca, Sabiñánigo, Candanchú (breath!) across the border and then down the mountains via Bedous, Peyrehorade and Bayonne to the goal in Biarritz.

With strengthening effects for both mind and body the company members love to hit the road with very light baggage, with the rules that we always sleep in a hostel or hotel (or rather, “never in tents” ) , and almost always buy ready-made food (except if we want to bake croissants in the microwave in the hotel room). The trips are characterised by everyday misery in every curve uphill, but consists mostly of enjoyment. We cycle about 10 hours a day, but always ensure that we consume at least one beer (and rather often four beers) before bedtime . As the per the French: C’est les vacances.