Ett skepp kommer lastat (del 2)/ I spy… (part 2)

Var inte ens färdigpackad och hade inte kommit utanför dörren innan jag insåg att cykeln var för tungt lastad. Vad gör man åt det då? Från början hade jag en något idealistisk och självgod idé om att vara behjälplig och ta med mig mer än vad jag behöver själv för att kunna hjälpa de andra om de får många punkteringar (har ju hört vilda berättelser från sällskapets tidigare resor) det ska jag fortfarande förstås hjälpa till med men praktiskt i handling. Materiellt får alla ta med och bära det de behöver själva. Det är helt enkelt osannolikt att jag tar mig i mål annars.

Scroll down for the English version

Åtgärder:

  1. Minimera förstaförbands-kitet. Vi är förvisso 6 personer men kommer inte klämma två kartor paracetamol eller 20 plåster.
  2. Minimera mängden extra innerslangar. 5 var överambitiöst, 3 ska räcka mer än väl om sydeuropeiska vägar inte är gjorda av krossat glas.
  3. Minimera mängden extra kläder. Långbyxor och skjorta [äsch det blir skjorta ändå] är en onödig lyx. Är jag inte välkommen i shorts, t-shirt och flip flop får jag äta någon annanstans.
  4. Det är en sak att ha en tung cykel, en helt annan att lasta den så att den är svår att hantera. Jag har redan utrustat den med 32 mm-däck som gör den till ett slagskepp i kurvorna (men i gengäld tar bort en del vibrationer från ojämn asfalt). Därför flyttar jag de tyngsta prylarna till ramväskan och de lättaste till säcken vid styret och gör sedan sadelväskan (som skapar krängningar så fort man reser sig ur sadeln och tar i) så liten som möjligt.
  5. Det är lättare att komma åt och använda halvlitersflaskor istället för 0,75 när man har ramväska, så det blir en av varje istället för att maximera.
  6. Energitillskott istället för techprylar. Sådant jag på andra resor förvarat i lilla väskan ovanpå ramen men som inte är kritiskt exempelvis extra batteri, sladdar och fodral till telefon och cykeldator kan lika gärna flyttas till styrväskan. Mer plats för power bars och gel och vad nu de lokala bagerierna kan producera för delikatesser.

Resultat:

Har flyttat det som väger mest till ramväskan (pump, slangar, första förband, alla verktyg och nödproviant) sadelväskan innehåller bara ett ombyte och toalettartiklar för de timmar på dygnet vi inte trampar, styrväskan får hålla lite blandat, regnjacka, skoöverdrag, batterier, kablar, glasögonfodral etc. Den övre ramväskan har bara en liten flaska olja till kedjan och en tub brustabletter med energidryck men kommer att användas flitigast då den håller allt man äter medan man cyklar.

Nu återstår bara att fortsätta hålla benen fräscha med korta dagliga turer. I övrigt vilar jag mig i form och laddar med extra kalorier och tupplurar i soffan framför årets upplaga av Tour de France på Eurosport.

The following is the same text as above but in another language

Had not finished loading before I realized things where not going to work out. I still had not packed some of the more essential things when it became clear that the weight would never allow me to finish the 1200 kilometers. What to do? In my mind when planning this trip I had an idealized and somewhat self-absorbed idea of me bringing extra stuff that would help the others if they had many flats (stories from previous trips are pretty wild) or got hurt. Helping practically if that should happen is still a given but I just can’t bring extra materials as it would make it unlikely I would make it to the finish myself.

Measures:

  1. Minimize the first aid kit. What could we even use in a week?
  2. Minimize the number of spare inner tubes. 5 was too many, 3 will more than suffice unless southern European roads are paved with crushed glass.
  3. Civilian clothing. T-shirt, shorts and sandals will have to do. If I’m not welcome wearing that I can eat somewhere else.
  4. It´s one thing to have a heavy bike and another thing entirely to have one that is hard to handle. I have already equipped it with 32mm tires making it corner like a turning battle ship (they do however mute some of the vibration from uneven asfalt). Because of this I will redistribute the weight and try to move the heaviest stuff to the frame pack and minimize the contents of the saddle and handlebar bag.
  5. Water bottles are essential but the larger ones are hard to use when you have a frame pack, I’ll switch one of them to a half liter so drinking is less of a hassle. 
  6. Fuel before tech. Batteries, cables and stuff I usually carry in the top tube bag can now go in the handlebar bag making room for more good nutrition during each stage. Let’s hope the local bakeries have some delicacies to offer.

Result:

I have moved the heaviest things to the frame pack (pump, inner tubes, first aid kit, tools, and some extra power bars). The saddle bag only holds one change of clothes and some toiletry items for the hours we are not on our bikes. The handlebar bag ended up becoming the catch all for random items like my rain jacket, overshoes, batteries, cables, spectacle case etc. The top tube bag only contains a small bottle of lubricant for the chain and a tube of sports drink tablets but will be most frequently used as it will hold everything I will eat while on the road.

That leaves me with the simple task of keeping my legs fresh with short daily rides. The rest of the time I am resting myself into shape, pushing extra calories and taking naps while watching this years Tour de France on Eurosport.

One Reply to “Ett skepp kommer lastat (del 2)/ I spy… (part 2)”

Comments are closed.