Ett skepp kommer lastat (del 1)/I spy… (part 1)

Att cykla långt flera dagar i sträck är jobbigt i sig självt. Mindre så i gott sällskap. Är man dessutom bekväm de timmar på dygnet man ska återhämta sig går återhämtningen i regel bättre och den fortsatta resan smidigare. På en ”self supported ride” en cykeltur där cyklisten själv har med sig det den behöver för att klara sig kommer därför frågan om packning självklart upp. Vad tar man med sig om man ska cykla ca 120 mil, vara bekväm och samtidigt undvika att bära med sig mer än nödvändigt? 

Swedish version of content on top. For English version, scroll down

Nu är vår resa inte (officiellt) någon tävling men varje kilo extra man bär med sig när det bär uppför förlänger resan med nära på en minut per kilometer (Analytic Cycling har en kalkylator om du vill se hur vikt påverkar dig i uppförsbacke). Har man dessutom för trög utväxling/fel ratio på antal kuggar på klingan fram och kassetten bak och trötta ben kan man rent av få kliva av och leda cykeln om man packar för tungt. Låt oss därför undersöka detta närmare. 

Det är fullt möjligt att välja ett minimalistiskt spår och bara ta med sig cykel och kreditkort men då lämnar man mycket av resan till ödets nycker och man riskerar också att göra livet surt för sina medresenärer då problem som uppstår inte nödvändigtvis kan lösas direkt ens om man hade haft ett platinumkort. Har man redan planer på att vara i rörelse större delen av dagen är oförutsedda stopp av fel anledning ofta lika jobbiga och irriterande som de kan vara roliga. 

Så var hittar man den optimala balansen mellan minimalism, bekvämlighet och praktikalitet? Det finns inget universalrecept men jag kommer att utvärdera min packning för just den här resan under helgen och återkomma med slutsatser och resultat innan vi ger oss av. 

An English version of the above follows here.

Biking long distances on several consecutive days is tough in itself. Less so in good company. Being comfortable on the resting period of the day helps with recovery and makes the continued ride even easier. On a self supported ride, a ride where the cyclists themselves bring what is needed to complete the trip the question of packing is ever an issue. What do you bring if you are doing roughly 1200 kilometers while still staying comfortable and avoiding to carry anything unnecessary?

Our trip is not (officially) a race but every extra kilogram carried when the road goes uphill adds almost a minute to each kilometer (Analytic Cycling has a calculator showing the effects of the forces in play when going uphill on a bicycle). Having the wrong gearing between front and aft sprockets in combination with tired legs could even mean getting off the bike and leading it up the worst hills. So let’s delve into the issue further. 

It is more than possible to choose the minimalistic approach and just bring your bike and a credit card. However doing so leaves you vulnerable to the whims of fate and can possibly create problems for you and your fellow cyclists as not even a platinum card can solve issues immediately. When you already have plans to be on the move most of the day unscheduled stops can be tiresome and annoying even though often fun.

So where do you find the optimal balance between minimalism, comfort and practicality? There is no universal recipe but I will be evaluating my packing during the weekend and follow up with conclusions and results before we leave.

2 Replies to “Ett skepp kommer lastat (del 1)/I spy… (part 1)”

  1. Underbar läsning. Men ska jag vara helt ärlig så stannade jag mentalt kvar vid “ödets nycker”. Just det där petar jag i en slant för i jukeboxen.

    Hälsar,
    Gôbb, 41

  2. Det blir spännande detta, kampen mellan minimalism och trygghet. Jag har ju både promenerat några mil (slut på hela slangar) och fått vänta tills cykelaffären öppnat nästa dag (växelörat gick av) på tidigare resor. Och visst har det brutit planeringen, men jag hävdar nog att det varit av godo i slutändan (mer äventyr, roligare bloggläsning). Men det behöver ju inte vara sant (åtminstone inte för alla) på en resa med så ambitiösa längdmål och få dagar, som denna.

Comments are closed.