Swedish version of content on top. For English version, scroll down
Ja, vilka är Cykelsällskapet egentligen? Svaret är inte helt enkelt men om man räknar med gamla värmländska berättartraditioners måttsystem (dvs “inte så noga”) så består cykelsällskapet av cirka 10-15 personer som sedan mitten av 1990-talet tagit sig runt på cykel på diverse oplanerade långresor. Om man känner sig som en del av Cykelsällskapet Lejonet & Gripen så är man en del av Cykelsällskapet Lejonet & Gripen.
Men mer nogräknat – och om man ska börja kasta personnamn omkring sig – så bildades Cykelsällskapet på riktigt när Jonas Lundqvist och Joel Bergqvist bjöd in Johan Engdahl att vara med och cykla till St Petersburg sommaren 2009. Två år senare (2011) utökades sällskapet i och med att Kaj Bäckström och Erik Lindgren följde med till München. Två år efter det (2013) blev vi ännu fler då Johan Hardstedt hängde med runt Storbritannien och Irland. Och ytterligare två år senare (2015) blev vi internationella då Ilia Slonski cyklade med oss i en resa i Polen, Ryssland, Litauen och Lettland. Senast det begav sig (2017) vi tog med oss den nya cykelsällskaparen Samuel Brynolf på resan över Pyrenéerna mellan Barcelona och Biarritz. Och trots att man inte kan tro att det är sant, möjligt eller ens klokt så är vi på det i år (2019) igen. Denna gång kommer är förhållandet mellan veteraner och nykomlingar vara 5:1 eftersom återfallscykelsällskaparna Joel Bergqvist, Johan Engdahl, Jonas Lundqvist, Kaj Bäckström och Ilia Slonski har värvat/lurat med sig Fredrik Lindersson på en första våghalsig färd genom asfaltssommaren, och det kan ni läsa mer om dels i bloggen, och dels på sidan Om resan.
Varför just Lejonet & Gripen då? Jo, som stora fans av heraldik fastnade vi på vår västtyska resa (2011) extra mycket för Landskreis Goslars vapen med en grip och ett lejon. Och några öl senare blev det helt enkelt namnet på vårt cykelsällskap: Cykelsällskapet Lejonet & Gripen.
Jaha, du kom till den här sidan för att få kolla på foton och få faktauppgifter. Okej, ska bli. Här kommer detaljinfo om denna resas (Krakow – Krnica) medföljande velocipedister:
Namn: Jonas Daniel Lundqvist
Ålder: 39 år
Vikt vid start: 72 kg
Födelseort: Kista, Sverige
Jobb: Webbutvecklare
Cykelnamn: Gamla godingen. Var med första gången 2015 (Ringen – Riga). 4 år och drygt 2000 mil senare är det dags igen.
Cykelmärke: Specialized
Cykelmil 2019 (innan resan): typ 150 mil
Lag: Lag Nord (går i mål i Wien)
Kuriosa: Var tidigare cykelsällskapets självutnämnde kartläsare, men förlorade titeln efter att ha skällt ut en oskyldig tysk, och glömt alla cykelkartor bakom ett draperi första cykeldagen.
Namn: Erik Joel Bergqvist
Ålder: 41 år
Vikt vid start: 90 kg
Födelseort: Karlstad, Sverige
Jobb: VD
Cykelnamn: Röda Dyra
Cykelmärke: Trek Madone 2.1 (2013)
Cykelmil 2019 (innan resan): ca 6 mil
Lag: Lag Syd (går i mål i Krnica)
Kuriosa: Har halvt aktivt valt att inte träna inför årets resa för att det ska bli så jävligt som möjligt. Det brukar bli bättre blogginlägg då.
Superkraft: Något av en svaghet i alla andra sammanhang än detta, men har antagligen lägst förbränning i Europa. På resan mellan Malmö-Munchen (ca 100+ mil) gick jag ned 0 kilo.
Namn: Per Karl Johan Engdahl
Ålder: 42 år
Vikt vid start: 84 kg
Födelseort: Nybro, Sverige
Jobb: Gymnasielärare i matematik
Cykelnamn: Terva the third (Triple-T)
Cykelmärke: Merida Cyclocross (typ). Snabb och dyr! Med sedan 2013
Cykelmil 2019 (innan resan): ca 80 mil
Lag: Lag Syd (går i mål i Krnica)
Kuriosa: Går en minneskurs online, som jag ämnar bruka för att trakassera mina elever med (och plugga en massa spanska glosor för egen vinning). Mål: 30 000 glosor på två år. Start januari 2020.
Mamma: Lisbeth
Namn: Kaj Olof Hercules Bäckström
Ålder: Nyss blivna 39 år
Vikt vid start: Drygt 200 skålpund skulle jag tro. (Har dock inte vägt mig sedan den viktenheten pensionerades 1855.)
Födelseort: Karlstad, Sverige
Jobb: Content Manager
Cykelnamn: Nya svarta hingsten (inofficiellt tilltalsnamn “Åbäke!”)
Cykelmärke: Trek
Cykelmil 2019 (innan resan): Säkert under 20 mil
Lag: Lag Nord (går i mål i Wien)
Kuriosa: Myntade under förra resan (som jag inte kunde vara med på) uttrycket MOOMOOM: Misery Out Of Missing Out On Misery. I år blir det bara Misery.
Namn: Ilia Pasak (Slonski)
Ålder: 36 år
Vikt vid start: 70,5 kg
Födelseort: Vorosjilovgrad, Sovjetunionen
Jobb: Vice marknadschef
Cykelnamn: Varvara
Cykelmärke: Merida Ride Light 93 (2013)
Cykelmil 2019 (innan resan): ca 30 mil
Lag: Lag Nord (går i mål i Wien)
Kuriosa: Jag har 7,5 par rosa strumpor
Oväntat: Jag trodde att Nederländerna och Holland var två olika länder fram till och med Fotbolls-EM 2008.
Namn: Fredrik Lars Göran Lindersson
Ålder: 42 år
Vikt vid start: 77 kg
Födelseort: Örgryte, Sverige
Jobb: Interaktionsdesigner
Cykelnamn: –
Cykelmärke: Trek Domane ALR 4 (2017)
Cykelmil 2019 (innan resan): ca 150 mil
Lag: Lag Syd (går i mål i Krnica)
Kuriosa: Har aldrig använt chamoiskräm
English version of the above content comes here
So, what is this “(bi)cycling company” anyway? The answer is not simple but if you use the old measurement system of the County of Värmland’s narrative traditions (ie “not very precise”) then the cycling company consists of about 10-15 people who have been traveling around on various unplanned long journeys since the mid-1990s. If you feel like a part of Cykelsällskapet Lejonet & Gripen (Swedish for “The Bicycle Company The Lion & The Griffin“) then you are part of the Cykelsällskapet Lejonet & Gripen.
Men mer nogräknat – och om man ska börja kasta personnamn omkring sig – så bildades Cykelsällskapet på riktigt när Jonas Lundqvist och Joel Bergqvist bjöd in Johan Engdahl att vara med och cykla till St Petersburg sommaren 2009. Två år senare (2011) utökades sällskapet i och med att Kaj Bäckström och Erik Lindgren följde med till München. Två år efter det (2013) blev vi ännu fler då Johan Hardstedt hängde med runt Storbritannien och Irland. Och ytterligare två år senare (2015) blev vi internationella då Ilia Slonski cyklade med oss i en resa i Polen, Ryssland, Litauen och Lettland. Senast det begav sig (2017) vi tog med oss den nya cykelsällskaparen Samuel Brynolf på resan över Pyrenéerna mellan Barcelona och Biarritz. Och trots att man inte kan tro att det är sant, möjligt eller ens klokt så är vi på det i år (2019) igen. Denna gång kommer är förhållandet mellan veteraner och nykomlingar vara 5:1 eftersom återfallscykelsällskaparna Joel Bergqvist, Johan Engdahl, Jonas Lundqvist, Kaj Bäckström och Ilia Slonski har värvat/lurat med sig Fredrik Lindersson på en första våghalsig färd genom asfaltssommaren, och det kan ni läsa mer om dels i bloggen, och dels på sidan Om resan.
But on a more precise note – and if one should start throwing specific names around oneself – then the cycling company was formed when Jonas Lundqvist and Joel Bergqvist invited Johan Engdahl to join in for at ride to from Stockholm to St Petersburg in the summer of 2009. Two years later (2011) the company was expanded further with Kaj Bäckström and Erik Lindgren joining on a ride to Munich. Two years after that (2013) we became even more people when Johan Hardstedt joined us around the UK and Ireland. And another two years later (2015) the company became international when Ilia Slonski rode with us on a trip through Poland, Russia, Lithuania and Latvia. Last time (2017) we brought with us the new cycling companion Samuel Brynolf on a journey across the Pyrenees between Barcelona and Biarritz. And even though you can’t believe that it is true, possible or even wise, we are on it this year (2019) again. This time, the relationship between veterans and newcomers will be 5: 1 because the recurring cyclists Joel Bergqvist, Johan Engdahl, Jonas Lundqvist, Kaj Bäckström and Ilia Slonski have recruited / fooled Fredrik Lindersson to join on a journey through the Central European asphalt summer, and you can read that more in the blog, and partly on the About the trip page.
Why just the Lejonet & Gripen (The Lion & The Griffin) then? Well, being big fans of heraldry, we fell for Landskreis Goslar‘s coat of arms on West German trip (2011) picturing a griffin and a lion. And a few beers later it simply became the name of our bike company: The Bicycle Company Lejonet & Gripen.
Oh, so you came to this page to check out photos and get facts? Okay, will be. Here comes detailed information about this trip’s (Krakow – Krnica) bicyclists:
Name: Jonas Daniel Lundqvist
Age: 39 years old
Weight (at start of the trip): 72 kg
Birth place: Kista, Sweden
Job: Web developer
Name of bicycle: Gamla godingen (“Good old goodie”)
Brand of bicycle: Specialized
Kilometers biked in 2019 (before the trip): approximately 1500 km
Team: Team North (finishes in Vienna)
Trivia: –
Name: Erik Joel Bergqvist
Age: 41 years old
Weight (at start of the trip): 90 kg
Birth place: Karlstad, Sweden
Job: CEO
Name of bicycle: Röda Dyra (“Red Expensive”)
Brand of bicycle: Trek Madone 2.1 (2013)
Kilometers biked in 2019 (before the trip): approximately 60 km
Team: Team South (finishes in Krnica)
Trivia: Has semi-actively chosen to do no training at all before this years trip, and that way make the trip into a completely painful and miseryful experience. Usually pain and misery gives better blog posts.
Superpower: Considered something of a weakness in all other contexts than this, but I have probably the slowest metabolism in Europe. On the journey between Malmö-Munchen (about 100+ miles) I lost 0 kilos.
Namn: Per Karl Johan Engdahl
Age: 42 years old
Weight (at start of the trip): 84 kg
Birth place: Nybro, Sweden
Job: High school teacher in mathematics
Name of bicycle: Terva the third (Triple-T)
Brand of bicycle: Merida Cyclocross (typ). Snabb och dyr! Med sedan 2013
Kilometers biked in 2019 (before the trip): approximately 800 km
Team: Team South (finishes in Krnica)
Trivia: Currently doing a memory course online, which I intend to use to harass my students (and also to study a lot of Spanish vocables for my own gain). Goal: 30,000 vocables in two years. Starting January 2020.
Mother: Lisbeth
Name: Kaj Olof Hercules Bäckström
Age: Just turned 39 years old
Weight (at start of the trip): More than 200 skålpund I would think. (Has not, however, weighed myself since that weight unit was retired in 1855.)
Födelseort: Karlstad, Sweden
Jobb: Content Manager
Name of bicycle: Nya svarta hingsten (“New Black Beauty”)
Brand of bicycle: Trek
Kilometers biked in 2019 (before the trip): Probably below 200 km
Team: Team North (finishes in Vienna)
Trivia: During the last trip (that I couldn’t join) I invented the expression MOOMOOM: Misery Out Of Missing Out On Misery. This year it’s only going to be Misery.
Namn: Ilia Pasak (Slonski)
Age: 36 år
Weight (at start of the trip): 70,5 kg
Birth place: Vorosjilovgrad, USSR
Job: Deputy Marketing Director
Name of bicycle: Varvara
Brand of bicycle: Merida Ride Light 93 (2013)
Kilometers biked in 2019 (before the trip): approximately 300 km
Team: Team North (finishes in Vienna)
Trivia: I’ve got 7,5 pairs of pink socks
Unexpected fact: I thought Netherlands and Holland were two different countries til Euro 2008.
Name: Fredrik Lars Göran Lindersson
Age: 42 years old
Weight (at start of the trip):77 kg
Birth place: Örgryte, Sweden
Job: Interaction designer
Name of bicycle: –
Brand of bicycle: Trek Domane ALR 4 (2017)
Kilometers biked in 2019 (before the trip): approximately 1500 km
Team: Team South (finishes in Krnica)
Trivia: Have never used Chamois Crème